PLAN DZIAŁAŃ
W ZAKRESIE REALIZACJI PROJEKTU
„SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”
Szkoły Podstawowej nr 15 w Zielonej Górze
w roku szkolnym 2016/2017
PRIORYTET:
- Kształtowanie umiejętności wśród uczniów z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
- Mała liczba uczniów stosująca zasady zdrowego odżywiania oraz dbająca o aktywność fizyczną.
OPIS PROBLEMÓW PRIORYTETOWYCH:
Wieloletnie obserwacje uczniów oraz środowiska, w którym funkcjonują poza szkołą, uzasadniają wybór celów priorytetowych. Poziom wiedzy dużej grupy dzieci i ich rodziców na temat zdrowego odżywiania, jest niski. Bagatelizują też konsekwencje wpływu złych nawyków żywieniowych na zdrowie. Wynikiem takiego postępowania jest znaczący przyrost dzieci z problemami nadwagi i otyłości w naszej szkole, spowodowany nadmiernym spożywaniem niezdrowych produktów żywnościowych, np. chipsów, słodyczy, słodkich napojów gazowanych oraz niskim poziomem ogólnej sprawności fizycznej.
UZASADNIENIE WYBORU PRIORYTETU
Nadrzędnym celem szkoły promującej zdrowie jest zdrowy styl życia całej społeczności szkolnej – uczniów i pracowników. Promocja zdrowia to proces umożliwiający ludziom zwiększenie kontroli nad swoim zdrowiem. Celem nadrzędnym w promocji zdrowia, jest kształtowanie u ludzi zachowań (stylu życia) i warunków sprzyjających zdrowiu, jego poprawie i ochronie.
Aby osiągnąć ten cel, aby wspólnie tworzyć zdrowe i bezpieczne środowiska fizyczne i społeczne – promować zdrowie należy:
- umożliwiać uczniom rozwój ich potencjału fizycznego, psychicznego i społecznego oraz wzmacniać poczucie własnej wartości,
- przedstawiać dla promocji zdrowia i bezpieczeństwa społeczności szkolnej (uczniom i dorosłym) jasne cele,
- kształtować dobre relacje między: pracownikami i uczniami, samymi uczniami, szkołą i rodzicami oraz społecznością lokalną,
- wykorzystać wszelkie dostępne środki w społeczności lokalnej dla wspierania działań w zakresie promocji zdrowia,
- planować wszechstronną edukację prozdrowotną z zastosowaniem metod aktywizujących uczniów,
- wyposażyć uczniów wiedzę i umiejętności, niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia oraz poprawy i ochrony środowiska fizycznego,
- zapewnić sprzyjające zdrowiu środowiska fizyczne pracy i nauki (budynek, rekreacja, posiłki, bezpieczeństwo),
- kształtować u uczniów i pracowników szkoły poczucie odpowiedzialności za zdrowie,
- zachęcać do zdrowego życia oraz stworzyć uczniom i pracownikom realne i atrakcyjne możliwości dokonywania zdrowych wyborów.
Realizację działań wynikających z planu wspiera Szkolny Zespół Promocji Zdrowia:
– szkolny koordynator promocji zdrowia: Hubert Muszyński
– psycholog szkolny: Anna Czechowska
– nauczyciele: Jolanta Walczak, Paweł Łyczek, Mirosława Kuryło
– pielęgniarka: Joanna Szutkiewicz
– członek Rady Rodziców: Arkadiusz Burghardt
– przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego: Natalia Siemion
PLAN DZIAŁAŃ W ZAKRESIE REALIZACJI PROJEKTU „SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”
Lp. | ZADANIA | FORMA REALIZACJI | TERMIN | ODPOWIEDZIALNY | JAK ZBADAMY EFEKT |
1. | Przekazanie informacji o zadaniach programu organom szkoły
– rada pedagogiczna – uczniowie – rodzice
|
1. Zamieszczenie i aktualizacja informacji o projektowanych i podejmowanych działaniach na stronie internetowej szkoły. |
cały rok
|
zespół ds. Promocji zdrowia, T. Skierski
|
aktualność informacji przekazywanych organom szkoły |
2. Informacja na temat planu działań SPZ i spodziewanych efektów pracy zespołu. |
wrzesień |
koordynator | protokół RP
|
||
3. Podczas lekcji przyrody (kl. IV-VI) na zajęciach lekcyjnych w klasach I – III. | wrzesień | wychowawcy kl. I-III, n-le i przyrody | zapisy w zeszytach przedmiotowych zapisy w dziennikach lekcyjnych | ||
4. Powołanie sekcji Promocji Zdrowia przy SU. |
wrzesień/ październik |
opiekun SU
|
protokoły SU
|
||
5. Informacja na temat planu działań SPZ. |
wrzesień
|
wychowawcy kl. I-VI
|
tematyka zebrań z rodzicami | ||
2.
|
Podejmowanie działań na rzecz promocji zdrowia
|
1. Kontynuacja programu HEPS Zdrowe Żywienie i Aktywność Fizyczna w Szkole. | sierpień – wrzesień | Rada Pedagogiczna
zespół ds. Promocji Zdrowia
|
protokół RP
|
2. Realizacja edukacji zdrowotnej zgodnie z wymaganiami dotyczącymi aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania. |
cały rok
|
wszyscy nauczyciele
|
zapisy w dokumentacji szkolnej | ||
3. Prezentacje dla rodziców organizowane przez Zespół ds. Promocji Zdrowia:
– wady postawy i ich konsekwencje (prezentacja medialna dla rodziców klas I i II), – aktywność fizyczna (warsztaty/ pogadanki dla klas I-VI), – wytyczne dotyczące zdrowego żywienia dzieci (warsztaty/ pogadanki dla klas I-VI); |
październik /listopad
cały rok
cały rok |
koordynator, Zespół ds. Promocji Zdrowia
H. Muszyński
wychowawcy kl. I-VI
wychowawcy kl. I-VI |
zebranie z rodzicami
tematyka zebrań z rodzicami
tematyka zebrań z rodzicami |
||
4. Udział uczniów w akcji fluoryzacji zębów. | październik | pielęgniarka
|
sprawozdanie, zapisy w dziennikach
|
||
5. Spotkanie uczniów klas I ze specjalistą na temat „Higiena jamy ustnej”. |
cały rok |
pielęgniarka
|
sprawozdanie, ulotki | ||
6. Upowszechnianie zdrowego stylu życia – realizacja projektu „Zdrowa piętnastka”.
|
cały rok |
pielęgniarka, opiekun SU, nauczyciele, zespół promocji zdrowia | podsumowania działań podczas Dni szkoły
|
||
7. Higiena głosu – pogadanki dla dzieci kl. I i rodziców. |
cały rok |
B. Urbańska
|
sprawozdanie logopedy
|
||
8. Bezpieczne ferie zimowe – spotkanie z policjantem.
|
styczeń
|
koordynator
|
informacja na stronie internetowej
|
||
9. Szkolny konkurs „Dbam o zdrowie”.
|
kwiecień
|
A. Czechowska
|
informacja na stronie internetowej szkoły | ||
10. Bezpieczne wakacje – konkurs plastyczny. | czerwiec | E. Lisowska
M. Januszewska |
prezentacja w holu szkoły | ||
11. „Kodeks walki z rakiem”. | I semestr | Sanepid | na zajęciach lekcyjnych | ||
12. „Alfabet zdrowia” – zajęcia dla klas IV-VI. | cały rok | Jolanta Walczak | informacja na stronie internetowej szkoły | ||
3.
|
Aktywność fizyczna.
|
1. Realizacja programu HEPS w zakresie aktywności fizycznej:
a) ankieta dla uczniów klas VI
b) systematyczne prowadzenie ćwiczeń śródlekcyjnych |
październik
cały rok |
koordynator
nauczyciele klas I-VI |
ankieta, opracowanie wyników przez uczniów na lekcjach informatyki
na podstawie zestawu ćwiczeń przekazanych wychowawcom
|
2. Szkolna kampania „Trzymaj się prosto” – kontynuacja działań z poprzednich lat szkolnych, sprawdzanie masy tornistrów i teczek uczniowskich klas I-VI. | dwa pomiary w I i II semestrze |
M. Kuryło H. Muszyński P. Łyczek |
tabele pomiarów, wyniki i ich porównanie, przedstawienie wyników badań rodzicom |
||
3. Turnieje rodzinne w ramach programu „Trzymaj formę”. | II semestr
|
P. Łyczek, W. Koźlak,
M. Januszewska, A. Czechowska |
informacje na stronie internetowej szkoły
|
||
4. Festyn z okazji „Dnia Dziecka”. | czerwiec
|
B. Melińska
A. Walczak |
informacje na stronie internetowej szkoły | ||
5. Wycieczki klasowe. | cały rok |
wychowawcy
|
zapisy w dziennikach lekcyjnych | ||
6. Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych dla klas I-III. – gry i zabawy ruchowe. |
cały rok |
nauczyciele w-f, wychowawca świetlicy |
udział w zawodach sportowych
|
||
7. Prowadzenie zajęć z gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej w klasach
I-III. |
cały rok
|
nauczyciele w-f, I. Sternal
|
wzmocnienie mięśni posturalnych dzieci uczestniczących w zajęciach | ||
8. Przeprowadzenie SIS (Szkolne Igrzyska Sportowe). Akcent na zasadę fair play. |
II semestr
|
nauczyciele w-f
|
wyniki rywalizacji międzyklasowej
|
||
9. Turystyka kwalifikowana – wycieczki rowerowe dla pracowników szkoły. |
jesień, wiosna, lato |
nauczyciele w-f
|
zdjęcia, informacje na stronie internetowej szkoły
|
||
4. |
Zapobieganie uzależnieniom. | 1. Organizacja konkursu dla świetlic popołudniowych „Dobre wybory”.
|
II semestr
|
A. Walczak, K. Gwara, W. Koźlak,
B. Melińska |
zdjęcia, informacja na stronie internetowej szkoły
|
2. Udział w ogólnopolskiej kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł.
|
wg harmono -gramu
|
K. Gwara,
M. Muszyńska, nauczyciele w-f |
sprawozdanie pedagoga szkolnego
|
||
3. Realizacja programu profilaktyki środków psychoaktywnych. |
cały rok
|
A. Czechowska
|
informacje na stronie internetowej szkoły
|
||
5.
|
Zdrowe odżywianie.
|
1.Realizacja programu HEPS w zakresie zdrowego żywienia:
a) ankieta dla uczniów klas VI
b) „Występowanie nadwagi i otyłości u uczniów” w ramach programu „Trzymaj formę”
c) przygotowywanie obiadów szkolnych zgodnie z zasadami prawidłowego żywienia
d) spożywanie drugiego śniadania przez wszystkich uczniów w klasach wspólnie z nauczycielem, przy zapewnieniu odpowiednio długiej przerwy śniadaniowej
e) dobór asortymentu w sklepiku szkolnym z napojami i żywnością zgodny z zasadami prawidłowego żywienia oraz Rozporządzeniem Ministra Zdrowia
f) ograniczanie w czasie imprez szkolnych i klasowych oraz wycieczek słodyczy i słodkich napojów, wyeliminowanie słodyczy jako formy nagrody
|
październik
październik i maj
cały rok
cały rok
cały rok
cały rok
|
H. Muszyński, T. Skierski
pielęgniarka, H. Muszyński
intendentka
wszyscy nauczyciele
właściciel sklepiku
wychowawcy klas, rodzice
|
ankieta, opracowanie wyników przez uczniów na lekcjach informatyki
tabele pomiarów, obliczenia BMI
protokoły kontroli Sanepidu
zdrowa żywność w sklepiku
|
2. Indywidualne kontakty wychowawców z rodzicami uczniów na temat problemów żywieniowych. |
wg potrzeb
|
wychowawcy
|
zapisy w dziennikach lekcyjnych |
||
3. Udział społeczności szkolnej: – w programie „Owoce w szkole”: grupa „O” oraz klasy I-III, – w akcji „Szklanka mleka”: grupa „O” oraz klasy I-VI; |
cały rok |
intendentka |
zapisy w kartotekach
|
||
6. |
Promowanie działań SPZ ze szczególnym uwzględnieniem programu HEPS.
|
Realizacja treści promocji zdrowia przez wszystkich nauczycieli podczas prowadzonych zajęć. |
na bieżąco |
wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotowcy |
zapisy w dokumentacji szkolnej |
7. |
Jak dbać o prawidłową sylwetkę ciała? |
Zorganizowanie na lekcjach wychowania fizycznego pokazu ćwiczeń pozwalających zachować prawidłową sylwetkę ciała. |
dwa razy w roku
|
H. Muszyński, P. Łyczek wychowawcy I-III |
zapis tematu lekcji w dzienniku lekcyjnym
|
8.
|
Pierwsza pomoc przedmedyczna.
|
1. Warsztaty z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej dla klas I-III. |
I semestr |
M. Kuryło | informacja na stronie internetowej szkoły |
2. Przeprowadzenie zajęć teoretycznych i praktycznych z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej w klasach IV-VI. | I i II semestr | H. Muszyński
P. Łyczek |
informacja na stronie internetowej szkoły | ||
9. |
Bezpieczeństwo na wakacjach |
Spotkanie z ratownikiem WOPR. |
czerwiec |
koordynator |
informacja na stronie internetowej szkoły |